Een goed mes...

De gadgets die het pijproken extra leuk maken...
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Een goed mes...

Bericht door Arno »

GR69 schreef: 03 mei 2022 17:51 https://www.florispostmes.com/

Perfect.
*Ucheee!!!* Prachtige messen, maar een tikje boven budget 😅
Afbeelding

Robbie-san
Berichten: 2084
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:41

Re: Een goed mes...

Bericht door Robbie-san »

Een goed mes hoeft niet duur te zijn, ik gebruik al meer dan 30 jaar mijn vertrouwde Chinees kookmes!!! Onverslijtbaar, goed te slijpen en niet onbelangrijk, snijdt de haren van een kale kikker.
Zelf wil ik niks anders meer om in mijn keuken te hebben als het op snijden aankomt.




Afbeelding
Ad impossibile nemo tenetur

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Een goed mes...

Bericht door Sidekickelvis »

Arno schreef: 03 mei 2022 16:16 Hellup! Ik ben mijn huidige keukenmes spuugbeu. Ooit verkregen via een spaaractie van een supermarkt. Ik krijg het niet meer echt scherp en als het scherp is, is het ook zo weer bot..

Nu zie ik hier in dit topic helaas door de bomen het bos niet meer.. Ik zoek een superdegelijk all-purpose (vlees, groente, vis etc.) keukenmes die in principe een leven lang kan meegaan en lang scherp blijft. Mag een paar honderd euro kosten. Tips?
Ga naar Den Haag en langs bij Van Rangelrooy. Levert aan veel chefs en ik kocht er ooit een hele fijne voor 85€. Maak er een dagje van. Denk dat je daar slaagt.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Online
Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4212
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Een goed mes...

Bericht door Ribbon »

Als je voor Duitse degelijkheid wilt gaan is Robert Herder is het overwegen waard Arno. Ik gebruik al jaren hun 'roestmessen' (niet te lang na gebruik met de hand afwassen) naar volle tevredenheid. Best betaalbaar ook.

https://robertherdermessen.nl/index.php
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Een goed mes...

Bericht door Arno »

Ribbon schreef: 03 mei 2022 20:02 Als je voor Duitse degelijkheid wilt gaan is Robert Herder is het overwegen waard Arno. Ik gebruik al jaren hun 'roestmessen' (niet te lang na gebruik met de hand afwassen) naar volle tevredenheid. Best betaalbaar ook.

https://robertherdermessen.nl/index.php
Dank! Mooie messen, ook qua prijs goed, alleen niets op voorraad :?
Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Een goed mes...

Bericht door Paasei »

en als dat nog niet genoeg keuzestress zou geven, kan je hier ook altijd eens rondneuzen :

https://www.knivesandtools.nl/nl/ct/keu ... 0f93a5afeb
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Een goed mes...

Bericht door Arno »

Paasei schreef: 04 mei 2022 11:14 en als dat nog niet genoeg keuzestress zou geven, kan je hier ook altijd eens rondneuzen :

https://www.knivesandtools.nl/nl/ct/keu ... 0f93a5afeb
Dank! Ik had al meerdere online sites gevonden, maar ik denk dat een fysieke winkel beter is aangezien ik dan voorgelicht kan worden en een mes in de hand kan houden. Heb geen zin om me heel erg te verdiepen in het onderwerp :oops: Die in Den Haag is zeker een optie en zag dat er in Deventer (vlakbij dus) een kookwinkel zit die ook veel messen verkoopt.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Een goed mes...

Bericht door Eliminator »

Hier moet het ook lukken, messen van enkele tientjes tot vele honderden euro's, met fysieke winkel (meerdere zelfs, allen op één plein, ieder met zijn eigen keukendisipline)

https://www.kookpunt.nl/messen
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6405
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Een goed mes...

Bericht door Wowbagger »

Arno schreef: 04 mei 2022 12:14
Paasei schreef: 04 mei 2022 11:14 en als dat nog niet genoeg keuzestress zou geven, kan je hier ook altijd eens rondneuzen :

https://www.knivesandtools.nl/nl/ct/keu ... 0f93a5afeb
Dank! Ik had al meerdere online sites gevonden, maar ik denk dat een fysieke winkel beter is aangezien ik dan voorgelicht kan worden en een mes in de hand kan houden. Heb geen zin om me heel erg te verdiepen in het onderwerp :oops: Die in Den Haag is zeker een optie en zag dat er in Deventer (vlakbij dus) een kookwinkel zit die ook veel messen verkoopt.
Fysiek is zeker beter Arno. En ik ben het met Rob eens dat het zeker de moeite waard is om een Chinees mes te testen (let wel, dit zijn geen hakbijltjes maar het equivalent van onze westerse chefmessen). Deze winkel heeft fraai aanbod in Amsterdam (meteen een goede reden om langs Hajenius te gaan): https://www.meesterslijpers.nl/dao-vua-classic-bijl

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Een goed mes...

Bericht door Arno »

Dank! 🙏🏻 Ik weeg mijn opties af 😁
Afbeelding

Gebruikersavatar
Victor Baarn
Berichten: 1024
Lid geworden op: 03 feb 2009 13:06

Re: Een goed mes...

Bericht door Victor Baarn »

Ik zeg: Opinel. Frans design icoon uit 1890. Eenvoudig, praktisch en prachtig om te zien. In verschillende maten verkrijgbaar (maat 2 t/m 12. Maat 8 is het meest gangbaar - voor in mn tas naar het werk heb ik een 6).

Citaat:
In 1985 selecteerde het Victoria and Albert Museum in Londen het Opinel zakmes voor de top 100 van de beste designs ter wereld. Het zakmes staat tussen het Rolex horloge en de Porsche 911. En dat is nog niet alles wat het Opinel zakmes behoort tot de 999 designklassiekers die werden beschreven in de designbijbel de ‘Phaidon Design Classics’. Dit is een serie van drie lijvige boekwerken over industrieel design van de 17de eeuw tot en met heden. Ook heeft het Museum of Modern Art (MOMA) in New York het zakmes opgenomen in een tentoonstelling over design iconen en ons eigen Boymans-Van Beuningen in Rotterdam, heeft een Opinel zakmes in de collectie.

Gisteren nog gebruikt:

Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2755
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Een goed mes...

Bericht door oehoe »

De 8 is ook in roestvrij staal met olijvenhouten handvat te krijgen. Met 'n dubbele van de prijs nog steeds spotgoedkoop.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
GR69
Berichten: 1633
Lid geworden op: 26 jul 2021 20:03
Locatie: Drenthe

Re: Een goed mes...

Bericht door GR69 »

Victor Baarn schreef: 09 mei 2022 10:04 Ik zeg: Opinel. Frans design icoon uit 1890. Eenvoudig, praktisch en prachtig om te zien. In verschillende maten verkrijgbaar (maat 2 t/m 12. Maat 8 is het meest gangbaar - voor in mn tas naar het werk heb ik een 6).

Citaat:
In 1985 selecteerde het Victoria and Albert Museum in Londen het Opinel zakmes voor de top 100 van de beste designs ter wereld. Het zakmes staat tussen het Rolex horloge en de Porsche 911. En dat is nog niet alles wat het Opinel zakmes behoort tot de 999 designklassiekers die werden beschreven in de designbijbel de ‘Phaidon Design Classics’. Dit is een serie van drie lijvige boekwerken over industrieel design van de 17de eeuw tot en met heden. Ook heeft het Museum of Modern Art (MOMA) in New York het zakmes opgenomen in een tentoonstelling over design iconen en ons eigen Boymans-Van Beuningen in Rotterdam, heeft een Opinel zakmes in de collectie.

Gisteren nog gebruikt:

Afbeelding
Inderdaad een heel fijn mes. Ik heb ook de 6 voor dagelijks gebruik.
'De hel is gewoon een bos met een slechte naam'

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Een goed mes...

Bericht door Eliminator »

Hier een 4-tje op kantoor, om het dagelijks fruitje van zijn schilletje te ontdoen :wink:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1838
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Re: Een goed mes...

Bericht door Rob »

Afbeelding
Van links naar rechts heb ik een 4, een 6, een 8 en een 12. Ben eigenlijk nog wel nieuwsgierig naar een 10, maar dit setje is eigenlijk genoeg. De 8 gebruik ik het meest: ligt lekker in de hand, best scherp. De 6 gebruik ik voor fruit.

Maar het meest gebruik ik eigenlijk nog een Laguiole. Chinese versie, maar toch een heerlijk mes. Ooit van SKE gekregen, ben hem er nog dankbaar voor! Hieronder samen met een Opinel 8 om indruk van de maat te krijgen.
Afbeelding

Ooit, als ik groot wordt, koop ik misschien nog wel eens een echte Laguiole, zoals deze: https://nl.knivesandtools.eu/nl/pt/-lag ... i-ffi1.htm

Gebruikersavatar
GR69
Berichten: 1633
Lid geworden op: 26 jul 2021 20:03
Locatie: Drenthe

Re: Een goed mes...

Bericht door GR69 »


Later als ik groot ben wil ik een mes van deze gast.
Duur of niet...wat een passie!
Geweldig om te zien dat iemand zo opgaat in wat hij doet.

Overigens heb ik dat ook met Martin en Massis. Diep respect en geweldig om mee te mogen maken. Al is het alleen als collega pijproker.
'De hel is gewoon een bos met een slechte naam'

Gebruikersavatar
Carlito
Berichten: 323
Lid geworden op: 08 aug 2019 09:21
Locatie: Tongeren, België

Re: Een goed mes...

Bericht door Carlito »

Arno schreef: 03 mei 2022 16:16 Hellup! Ik ben mijn huidige keukenmes spuugbeu. Ooit verkregen via een spaaractie van een supermarkt. Ik krijg het niet meer echt scherp en als het scherp is, is het ook zo weer bot..

Nu zie ik hier in dit topic helaas door de bomen het bos niet meer.. Ik zoek een superdegelijk all-purpose (vlees, groente, vis etc.) keukenmes die in principe een leven lang kan meegaan en lang scherp blijft. Mag een paar honderd euro kosten. Tips?
Een mes is zoals een pijp.. je moet dit voelen vasthouden, graag zien..
Ik had als eerste 'goed' mes een vlijmscherp japans (global) gekregen.. te klein handvat en te licht voor mijn postuur..
Nu heb ik een Wüsthof.. heerlijke Duitse kwaliteit! Perfect voor mijn hand.

Tips om je mes scherp te houden.
Voor elk gebruik even langs het wetstaal halen
(Of als je zoals mij dit niet kan, gebruik je het bijbehorend wetdingetje, zie foto) Klooi niet met een ander merk want niet alle messen zijn hetzelfde geslepen (japanse messen worden bvb maar aan 1 kant geslepen)
Snij geen bevroren producten.
Nooit in vaatwasser.
Geen glazen, ijzeren, stenen snijplank.
Nooit prikken met mes in kokende vloeistof.
Laat je messen slijpen door een prof.

Ik hoop dat je hier wat mee kan!

Afbeelding
There are three things all wise men fear: the sea in storm, a night with no moon, and the anger of a gentle man.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Een goed mes...

Bericht door Arno »

Dank Carlito voor alle tips! Binnenkort ga ik met St Patrick naar Knives and Tools in Apeldoorn. Inderdaad om een mes zelf vast te kunnen houden en zo te kunnen beslissen wat het gaat worden.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1838
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Re: Een goed mes...

Bericht door Rob »

Knives & Tools, daar ben ik in het verleden goede klant van geweest. Wist niet dat ze een winkel hadden. Zal voor mij een soort equivalent zijn van een snoepwinkel :D

Gebruikersavatar
roocker
Berichten: 957
Lid geworden op: 01 nov 2016 19:31
Locatie: Geertruidenberg

Re: Een goed mes...

Bericht door roocker »

Ik heb keukenmessen van Sabatier . Prijs / kwaliteit = uitstekend . Af en toe op een wet steen slijpen , en tussen het slijpen door over het Robert Herder aanzet staaltje .

Zakmessen : altijd een Victorinox met alleen een lemmet aan de riem , afgewisseld met soms een Buck titanium . Alle messen slijp ik zelf , en zijn scherp . Aan boord hangt op een vaste plek een Morakniv . Half kartel / half normaal lemmet . Ook deze messen zijn oerdegelijk en niet duur . Staan genoeg filmpjes over deze messen op yt .

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Een goed mes...

Bericht door Sidekickelvis »

Afbeelding

Afbeelding
Kon het niet laten... Ruike P108-SF in 14C28N Sandvik staal. Framelock (te blokkeren) en Flipperopening. Griezelig scherp!
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
GR69
Berichten: 1633
Lid geworden op: 26 jul 2021 20:03
Locatie: Drenthe

Re: Een goed mes...

Bericht door GR69 »

😃 de kerstman was lief voor je dit jaar!
'De hel is gewoon een bos met een slechte naam'

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6405
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Een goed mes...

Bericht door Wowbagger »

Heel erg fraai SKE, waar is het handvat van gemaakt?
Verder ben ik, nu we er toch zijn, wel benieuwd wat Arno nu uiteindelijk gekozen heeft

Online
Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2755
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Een goed mes...

Bericht door oehoe »

Fraai mes.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Een goed mes...

Bericht door Sidekickelvis »

Wowbagger schreef: 25 dec 2022 11:04 Heel erg fraai SKE, waar is het handvat van gemaakt?
Gewoon Stainless denk ik. Geen idee eigenlijk.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

BelgianGourmand
Berichten: 66
Lid geworden op: 07 jan 2023 11:38

Re: Een goed mes...

Bericht door BelgianGourmand »

En nog eentje, om te stoefen ...

Afbeelding

Sami knife

Dit mes kreeg ik onlangs van één van mijn jachthoornisten (ik dirigeer een jachthoornkoor): een Sami-mes uit het hoge Noorden. Volledig handgemaakt en uniek. Berkenwortel, leer, rendiergewei. Prachtig ding. Ligt heerlijk in de hand. Perfect om plugs te snijden.

Gebruikersavatar
GR69
Berichten: 1633
Lid geworden op: 26 jul 2021 20:03
Locatie: Drenthe

Re: Een goed mes...

Bericht door GR69 »

BelgianGourmand schreef: 12 okt 2023 17:34 En nog eentje, om te stoefen ...

Afbeelding

Sami knife

Dit mes kreeg ik onlangs van één van mijn jachthoornisten (ik dirigeer een jachthoornkoor): een Sami-mes uit het hoge Noorden. Volledig handgemaakt en uniek. Berkenwortel, leer, rendiergewei. Prachtig ding. Ligt heerlijk in de hand. Perfect om plugs te snijden.
🤩 wat een beauty!
'De hel is gewoon een bos met een slechte naam'

Robbie-san
Berichten: 2084
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:41

Re: Een goed mes...

Bericht door Robbie-san »

Dat is een mooi mes, met een mooie geschiedenis……… zo eentje zou ik nog graag in mijn collectie hebben.
Ad impossibile nemo tenetur

Gebruikersavatar
tesch80
Berichten: 74
Lid geworden op: 21 jan 2012 20:47
Locatie: Ter apel

Re: Een goed mes...

Bericht door tesch80 »

Dat is zeker een mooi mes. Ik heb er ook verschillende liggen. Ik neem er ieder jaar weer 1 mee uit Scandinavië.

Gebruikersavatar
Marco Lucien
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 nov 2023 17:50
Locatie: Drents Fryske Wold

Re: Een goed mes...

Bericht door Marco Lucien »

tesch80 schreef: 13 okt 2023 10:09 Dat is zeker een mooi mes. Ik heb er ook verschillende liggen. Ik neem er ieder jaar weer 1 mee uit Scandinavië.

In Karesuando zit een leuk fabriekje, atelier zou beter op zijn plaats zijn. Heb er een bijltje van.
Rondleiding fabriekje;
“‘Those that shalt not bow shalt bow twice”

Plaats reactie