Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Gebruikersavatar
GR69
Berichten: 1635
Lid geworden op: 26 jul 2021 20:03
Locatie: Drenthe

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door GR69 »

Sidekickelvis schreef: 20 feb 2023 23:55 Afbeelding
Peterson Manx Meerschaum met Peterson systeem en een P-lip. Aangepast door een kennis bij Gubbels zodat er een 9mm filter in kan. Rookt voortreffelijk!
🤩
'De hel is gewoon een bos met een slechte naam'

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4020
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door Martin Romijn »

Sidekickelvis schreef: 20 feb 2023 23:55 Afbeelding
Peterson Manx Meerschaum met Peterson systeem en een P-lip. Aangepast door een kennis bij Gubbels zodat er een 9mm filter in kan. Rookt voortreffelijk!
Het is óf een Peterson...óf een Manx meerschuim. De één komt uit Dublin, de ander van "the Isle of Man". Maar jij hebt dus een Peterson.
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door Sidekickelvis »

Martin Romijn schreef: 21 feb 2023 22:43
Sidekickelvis schreef: 20 feb 2023 23:55 Afbeelding
Peterson Manx Meerschaum met Peterson systeem en een P-lip. Aangepast door een kennis bij Gubbels zodat er een 9mm filter in kan. Rookt voortreffelijk!
Het is óf een Peterson...óf een Manx meerschuim. De één komt uit Dublin, de ander van "the Isle of Man". Maar jij hebt dus een Peterson.
Ah, ik dacht dat Peterson ze in opdracht liet maken op The Isle of Man door Laxey Pipes. Maar dan staat er een ander merkteken op het zilver zie ik net.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
108
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 dec 2022 20:00
Locatie: Voorthuizen

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door 108 »

Afbeelding

Hallo iedereen. Bij deze mijn laatste aanwinsten. Gekocht in China en mee laten nemen door kennis naar Nederland.Ben fan van SG. Helaas weinig informatie of reviews kunnen vinden. Zijn er forum leden die bekend zijn met deze tinnen tabak?

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2755
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door oehoe »

China.............. daar maken ze tegenwoordig toch ook de Land en Range Rovers en de Jaguars?
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1183
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door Pieter »

108 schreef: 24 feb 2023 21:38 Afbeelding

Hallo iedereen. Bij deze mijn laatste aanwinsten. Gekocht in China en mee laten nemen door kennis naar Nederland.Ben fan van SG. Helaas weinig informatie of reviews kunnen vinden. Zijn er forum leden die bekend zijn met deze tinnen tabak?
Huh! Deze tabakken heb ik nog nooit gezien. Kan er ook niks over vinden buiten een paar Chinese sites, en lijkt niet te koop te zijn bij de gangbare webwinkels, zelfs niet in de UK.

Chinese imitatie?

Of misschien gekende blends met een andere naam? De beschrijving van die London Taxi doet bijvoorbeeld denken aan de Bothy Flake.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2755
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door oehoe »

Imitatie denk ik. :-)

Dit (voor)oordeel zou echter niet kunnen betekenen dat het hier om goede tabak zou kunnen gaan. Soms (meestal minder dan wel niet) schuilt er 'n kleine optimist in mij. 'n Zeer kleine moet er eerlijkheidshalve bij vermeld worden.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
108
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 dec 2022 20:00
Locatie: Voorthuizen

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door 108 »

https://pipecluboflondon.com/photos/nov ... rn-briars/

Ik vond zojuist soort van bewijs dat ze wel bestaan hebben :D De sigaren en pijp tabak verkoper in China heb ik jaren met tevredenheid van afgenomen. Nooit op imitatie kunnen betrappen. Ik ga ze roken. Misschien leuk om een recensie te maken voor het pijprokersforum. Wordt vervolgd...

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6405
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door Wowbagger »

108 schreef: 24 feb 2023 22:44 https://pipecluboflondon.com/photos/nov ... rn-briars/

Ik vond zojuist soort van bewijs dat ze wel bestaan hebben :D De sigaren en pijp tabak verkoper in China heb ik jaren met tevredenheid van afgenomen. Nooit op imitatie kunnen betrappen. Ik ga ze roken. Misschien leuk om een recensie te maken voor het pijprokersforum. Wordt vervolgd...
Recensies zijn een van de leukste onderdelen van dit forum. Ik kijk er naar uit!

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door Bommel »

oehoe schreef: 24 feb 2023 21:49 China.............. daar maken ze tegenwoordig toch ook de Land en Range Rovers en de Jaguars?
En Volvo’s, Pole Stars.
Afbeelding

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2755
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door oehoe »

Niet te vergeten ook Meuk en Junk.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
108
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 dec 2022 20:00
Locatie: Voorthuizen

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door 108 »

Afbeelding
Afbeelding

Bij Hans van Werven in Apeldoorn aangeschaft. Peterson Royal Yacht. Aangename eerste kennismaking.

Gebruikersavatar
GR69
Berichten: 1635
Lid geworden op: 26 jul 2021 20:03
Locatie: Drenthe

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door GR69 »

108 schreef: 02 mar 2023 11:43 Afbeelding
Afbeelding

Bij Hans van Werven in Apeldoorn aangeschaft. Peterson Royal Yacht. Aangename eerste kennismaking.
Zeker lekker spul. Rustig, geen knaller maar gewoon fijn.
Altijd in mijn kast sind ik het ontdekte vorige zomer.
'De hel is gewoon een bos met een slechte naam'

Gebruikersavatar
108
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 dec 2022 20:00
Locatie: Voorthuizen

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door 108 »

GR69 schreef: 02 mar 2023 16:16
108 schreef: 02 mar 2023 11:43 Afbeelding
Afbeelding

Bij Hans van Werven in Apeldoorn aangeschaft. Peterson Royal Yacht. Aangename eerste kennismaking.
Zeker lekker spul. Rustig, geen knaller maar gewoon fijn.
Altijd in mijn kast sind ik het ontdekte vorige zomer.
Goed verwoord! Dat was precies het gevoel dat ik had tijdens het roken. Zonnetje scheen, lekkere bak koffie en een lekkere mellow rook ervaring.

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2755
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door oehoe »

Je Chinese tabak al binnen?
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
108
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 dec 2022 20:00
Locatie: Voorthuizen

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door 108 »

oehoe schreef: 02 mar 2023 19:36 Je Chinese tabak al binnen?
Chinees tabak? Dat is de vraag beste man.. De verkoper gaf aan dat de tinnen uit prive collectie komen. Op de vraag of het copy/nep tabak is moest hij lachen. De moeite die iemand moet ondernemen om copies te maken van een oude "out of print" tabak van een merk dat de gemiddelde Chinese pijproker amper aanspreekt(zijn woorden) is bijzonder laag te noemen. Chinezen zijn wel goed maar niet gek. Ze zullen enkel kopieren als er ook daadwerkelijk geld mee te verdienen valt. Ik heb in 15 jaar China welgeteld 1 pijproker ontmoet.

Ik heb ook Samuel Gawith via Instagram benaderd voor wat achtergrond informatie en dat bevestigd mijn vermoeden dat het daadwerkelijk om tinnen gaat die niet liepen en uit het assortiment.zijn gehaald. Niet namaak waardig IMHO ook al beweerd SG contact persoon anders. :lol:
Afbeelding

Robbie-san
Berichten: 2084
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:41

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door Robbie-san »

Ik ben ook van mening dat dit wel degelijk SG tabakken zijn. Tevens lijkt het mij, dat Chinezen veul kunnen namaken, maar niet alles. Daar komt bij, dat de blender van SG, hoewel gepensioneerd inmiddels, aanwezig was bij de meeting van de Londense pijprokersclub. Maar interessanter vindt ik de uitstalling van de tabakken op de tafel bij deze meeting. Onder al deze tabakken bevindt zich namelijk een tabak van een ander illuster pijprokers gezelschap,………. Anyway, Never Mind the Bollocks.

https://pipecluboflondon.com/photos/nov ... rn-briars/
Ad impossibile nemo tenetur

Kiske

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door Kiske »

108 schreef: 02 mar 2023 11:43 Afbeelding
Afbeelding

Bij Hans van Werven in Apeldoorn aangeschaft. Peterson Royal Yacht. Aangename eerste kennismaking.
Was dat ooit deze? Of is het eenntotaal andere tabak?
viewtopic.php?t=2590

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1183
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door Pieter »

Was die inderdaad. De meeste blends die nog in omloop waren toen de pijptabak van Dunhill ter ziele ging worden tegenwoordig uitgebracht onder het merk Peterson. Zelfs de etiketten zijn grotendeels hetzelfde gebleven, alleen waar eerst Dunhill stond staat nu Peterson.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Kiske

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door Kiske »

Thx Pieter!

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2755
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door oehoe »

108 schreef: 02 mar 2023 21:48
oehoe schreef: 02 mar 2023 19:36 Je Chinese tabak al binnen?
Chinees tabak? Dat is de vraag beste man.. De verkoper gaf aan dat de tinnen uit prive collectie komen. Op de vraag of het copy/nep tabak is moest hij lachen. De moeite die iemand moet ondernemen om copies te maken van een oude "out of print" tabak van een merk dat de gemiddelde Chinese pijproker amper aanspreekt(zijn woorden) is bijzonder laag te noemen. Chinezen zijn wel goed maar niet gek. Ze zullen enkel kopieren als er ook daadwerkelijk geld mee te verdienen valt. Ik heb in 15 jaar China welgeteld 1 pijproker ontmoet.

Ik heb ook Samuel Gawith via Instagram benaderd voor wat achtergrond informatie en dat bevestigd mijn vermoeden dat het daadwerkelijk om tinnen gaat die niet liepen en uit het assortiment.zijn gehaald. Niet namaak waardig IMHO ook al beweerd SG contact persoon anders. :lol:
Afbeelding
In ieder geval gefeliciteerd met 't feit dat 't hier de originele tabakken betreft. Alleen de blikjes lijken me als verzamelobject al 'n fortuin waard.
Geniet van zowel de tabak (graag de reviews) en de prachtige blikjes! :D
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door Arno »

108 schreef: 24 feb 2023 21:38 Afbeelding

Hallo iedereen. Bij deze mijn laatste aanwinsten. Gekocht in China en mee laten nemen door kennis naar Nederland.Ben fan van SG. Helaas weinig informatie of reviews kunnen vinden. Zijn er forum leden die bekend zijn met deze tinnen tabak?
Gaaf!!! Nog nooit gezien!
Afbeelding

PietGeniet
Berichten: 715
Lid geworden op: 10 apr 2022 21:37
Locatie: Dessel

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door PietGeniet »

Een paar weken geleden op de terugweg van Oostenrijk nog een middag bij Falkum Miltenberg en ook bij Peter Heinrichs langs geweest.
Bij Falkum kocht ik 2 pijpen van Pierre Morel en bij Heinrichs eentje van Sara Eltang en verder nog wat tabak.


Afbeelding



Afbeelding

Afbeelding
Wie het kleine niet eert is het grote niet weert.

Gebruikersavatar
GR69
Berichten: 1635
Lid geworden op: 26 jul 2021 20:03
Locatie: Drenthe

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door GR69 »

🤤
Lekker hoor..
😄
'De hel is gewoon een bos met een slechte naam'

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2755
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door oehoe »

De grain op de onderste foto is één van de mooiste die ik ooit gezien heb. Bijna psychedelisch. Je ziet overal gezichten en ogen. Gefeliciteerd Piet!
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
George Bertram
Berichten: 1395
Lid geworden op: 28 dec 2017 15:36
Locatie: Hulst

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door George Bertram »

Mooie aanwinsten Piet.
Fumo et Emergo ;p

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2755
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door oehoe »

Piet, om op de onderste foto nog even terug te komen. Wat is 't materiaal van de stem? Fraai acryl of bone?
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

PietGeniet
Berichten: 715
Lid geworden op: 10 apr 2022 21:37
Locatie: Dessel

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door PietGeniet »

oehoe schreef: 15 mar 2023 19:54 Piet, om op de onderste foto nog even terug te komen. Wat is 't materiaal van de stem? Fraai acryl of bone?
Normaal gesproken print ik de details/gegevens van de pijpen die ik bij Falkum koop altijd naderhand uit. Helaas zijn de gegevens in dit geval al van de site verwijderd, ik heb te lang gewacht, en lukt dit nu niet.
Ik dacht Eboniet bij de Morel pijpen.
Die van de onderste foto heb ik nog niet gerookt. De andere (iets grotere) al wel. De smaak vond ik niet goed, doch ik hoop dat dit nog zal verbeteren na enkele keren gebruik. Ook kreeg ik meteen wat verandering van kleur van de beet.
Zou ik het mondstuk eerst van binnen moeten reinigen?
Wie het kleine niet eert is het grote niet weert.

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2755
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door oehoe »

Kan geen kwaad om 't mondstuk eerst te reinigen. Bij de forumpijp 2021 van Paronelli zat er best nog wel wat slijpsel in de stem. Met zorgvuldig ragen kunnen verwijderen maar niet écht mijn smaak qua model. Ongerookt en verkrijgbaar tegen ieder aannemelijk bod...................... die mededeling had natuurlijk weer op Marktplein voor Pijpen en Toebehoren moeten staan. Soms lopen issues door elkaar. Mijn excuses. :D
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1183
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door Pieter »

PietGeniet schreef: 17 mar 2023 13:02
oehoe schreef: 15 mar 2023 19:54 Piet, om op de onderste foto nog even terug te komen. Wat is 't materiaal van de stem? Fraai acryl of bone?
Normaal gesproken print ik de details/gegevens van de pijpen die ik bij Falkum koop altijd naderhand uit. Helaas zijn de gegevens in dit geval al van de site verwijderd, ik heb te lang gewacht, en lukt dit nu niet.
Ik dacht Eboniet bij de Morel pijpen.
Die van de onderste foto heb ik nog niet gerookt. De andere (iets grotere) al wel. De smaak vond ik niet goed, doch ik hoop dat dit nog zal verbeteren na enkele keren gebruik. Ook kreeg ik meteen wat verandering van kleur van de beet.
Zou ik het mondstuk eerst van binnen moeten reinigen?
Verkleuring van de beet is bij eboniet vrijwel onvermijdelijk, maar wel goed bij te houden door flink te wrijven met een poetsdoek en na te behandelen met een beetje vet (echt minimaal, even je vingers langs je voorhoofd halen en dan erover wrijven is meestal voldoende). Bij nieuwe pijpen komt de zwavelsmaak van het eboniet nog wel eens mee, zoals oehoe al aangeeft goed reinigen met alcohol. Dan proef je het daarna de eerste rookbeurt nog wel maar is daarna meestal al verdwenen.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Plaats reactie