Bestaat er een altijd roken pijp

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
Ametist
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 okt 2023 16:43

Bestaat er een altijd roken pijp

Bericht door Ametist »

Medelezers,

Vakantieperiode breekt weer aan en mijn vraag heeft betrekking op zo licht mogelijk reizen. Is er volgens jullie een pijp die je elke dag kan roken, meerdere malen per dag zonder dat je last krijgt van alles en nog wat. Gewoon een soort tractor onder de pijpen........ vullen, gaan en nog een keer. Ben benieuwd.
Degene die zeggen dat ze niet gek zijn zijn vaak de vreemdste.

Bonheur
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 sep 2022 11:09

Re: Bestaat er een altijd roken pijp

Bericht door Bonheur »

Pauzes bij een pijp zijn aan te raden. Wil je absoluut met één pijp verder zou ik een meerschuim-pijp voorstellen ( https://www.altinaypipes.com/wat-is-meerschuim/ ), vooral door de vochtopname. Enjoy !

Gebruikersavatar
gewoon ik
Berichten: 1154
Lid geworden op: 26 aug 2013 11:48
Locatie: Flora

Re: Bestaat er een altijd roken pijp

Bericht door gewoon ik »

Of een falcon. 1 basis en paar koppen. Kan je 3 of 4 pijpen meenemen in het volume van 2.

Ametist
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 okt 2023 16:43

Re: Bestaat er een altijd roken pijp

Bericht door Ametist »

gewoon ik schreef: 20 mei 2024 14:16 Of een falcon. 1 basis en paar koppen. Kan je 3 of 4 pijpen meenemen in het volume van 2.
Heb hier thuis een falcon liggen en een ieder die hem wil hebben mag hem zo gratis en voor nix afhalen. Zal wel aan mij liggen maar brand keer op keer mijn vingers. Niet mijn soort pijp :cry:
Degene die zeggen dat ze niet gek zijn zijn vaak de vreemdste.

Funky Bunky
Berichten: 198
Lid geworden op: 15 nov 2023 16:08

Re: Bestaat er een altijd roken pijp

Bericht door Funky Bunky »

Ametist schreef: 20 mei 2024 13:27 Medelezers,

Vakantieperiode breekt weer aan en mijn vraag heeft betrekking op zo licht mogelijk reizen. Is er volgens jullie een pijp die je elke dag kan roken, meerdere malen per dag zonder dat je last krijgt van alles en nog wat. Gewoon een soort tractor onder de pijpen........ vullen, gaan en nog een keer. Ben benieuwd.
Hmm, dat lijkt mij gelijk aan proberen te gaan fietsen op een fiets met vierkante wielen.

Ametist
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 okt 2023 16:43

Re: Bestaat er een altijd roken pijp

Bericht door Ametist »

Funky Bunky schreef: 20 mei 2024 14:44
Ametist schreef: 20 mei 2024 13:27 Medelezers,

Vakantieperiode breekt weer aan en mijn vraag heeft betrekking op zo licht mogelijk reizen. Is er volgens jullie een pijp die je elke dag kan roken, meerdere malen per dag zonder dat je last krijgt van alles en nog wat. Gewoon een soort tractor onder de pijpen........ vullen, gaan en nog een keer. Ben benieuwd.
Hmm, dat lijkt mij gelijk aan proberen te gaan fietsen op een fiets met vierkante wielen.
Kijk en verbaas je =D>
Degene die zeggen dat ze niet gek zijn zijn vaak de vreemdste.

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2567
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Bestaat er een altijd roken pijp

Bericht door Dukdalf »

Kleipijp. Moet je er misschien alsnog enkele meenemen vanwege het breukrisico, maar "doorroken" is geen probleem.

Robbie-san
Berichten: 2091
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:41

Re: Bestaat er een altijd roken pijp

Bericht door Robbie-san »

Missouri Corncob pijpen, licht, betrouwbaar, uitermate geschikt voor de lichte reiziger en bij dampig weer!!!
Veel gekker zou ik het niet maken.
Ad impossibile nemo tenetur

Gebruikersavatar
George Bertram
Berichten: 1408
Lid geworden op: 28 dec 2017 15:36
Locatie: Hulst

Re: Bestaat er een altijd roken pijp

Bericht door George Bertram »

Robbie-san schreef: 20 mei 2024 16:56 Missouri Corncob pijpen, licht, betrouwbaar, uitermate geschikt voor de lichte reiziger en bij dampig weer!!!
Veel gekker zou ik het niet maken.
Dat zou ook mijn keuze zijn. 2 of 3 corncobjes wegen niets, nemen geen plaats in, breken niet en roken prima.
Fumo et Emergo ;p

Gebruikersavatar
Beginneling
Berichten: 400
Lid geworden op: 25 nov 2020 17:40

Re: Bestaat er een altijd roken pijp

Bericht door Beginneling »

Corncobs zijn daar heel geschikt voor: roken goed ook meerdere keren per dag en breken hoef je ook niet bang voor te zijn.
Probleem met de cobs is dat in NL maar voor zover ik weet 1 model, MM Legend 5th avenue, verkrijgbaar is. Prima pijpjes rook ze graag maar dan wel met een ander mondstuk dan het mondstukje wat er standaard op zit.
Echt lekker rokende cob is naar mijn mening bv de grotere MM Diplomat 5th avenue, waarin de meeste tabak beter tot zijn recht komt dan in zo een klein pijpje. Maar die diplomats moet je dan wel even over de grens via het internet bestellen. Waarbij de verzendkosten dan meer zijn dan de pijp. Maar ze roken echt goed vind ik. Je kan er natuurlijk een handje vol bestellen. Heb ik ook een paar keer gedaan en bepaald geen spijt van gehad.

Gebruikersavatar
George Bertram
Berichten: 1408
Lid geworden op: 28 dec 2017 15:36
Locatie: Hulst

Re: Bestaat er een altijd roken pijp

Bericht door George Bertram »

Ik heb al een paar jaren en ik rook ze echt vaak een paar corncobjes. 1 maal een pokermodel van MM Dagner Pipes en 1 maal een (ik noem het) barrel model van MM Cornell & Diehl. Het fijne van de pijpjes is dat ze beiden een acryl mondstuk hebben. Het zijn echte 'werkmanspijpjes'.
Fumo et Emergo ;p

Ametist
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 okt 2023 16:43

Re: Bestaat er een altijd roken pijp

Bericht door Ametist »

Dank allen voor het meedenken! En dan te bedenken dat ik nog een stuk of wat van die Corn Cobs heb liggen. Ze roken prima maar het probleem wat ik met de Corn Cobs heb/had is dat de steel in de ketel doorloopt en voor dat je het weet rook je een stuk steel op. Misschien deze lading Corn Cobs tijdens de vakantie gewoon 'op roken' en een stelletje nieuwe bestellen. De Corn Cobs zijn inderdaad pijpen waar je niet heel verdrietig over hoeft te doen wanneer ze beschadigen; iets wat ik mijn andere pijpen wil besparen.
Degene die zeggen dat ze niet gek zijn zijn vaak de vreemdste.

Gebruikersavatar
Beginneling
Berichten: 400
Lid geworden op: 25 nov 2020 17:40

Re: Bestaat er een altijd roken pijp

Bericht door Beginneling »

Ametist schreef: 20 mei 2024 19:01 Dank allen voor het meedenken! En dan te bedenken dat ik nog een stuk of wat van die Corn Cobs heb liggen. Ze roken prima maar het probleem wat ik met de Corn Cobs heb/had is dat de steel in de ketel doorloopt en voor dat je het weet rook je een stuk steel op. Misschien deze lading Corn Cobs tijdens de vakantie gewoon 'op roken' en een stelletje nieuwe bestellen. De Corn Cobs zijn inderdaad pijpen waar je niet heel verdrietig over hoeft te doen wanneer ze beschadigen; iets wat ik mijn andere pijpen wil besparen.
Ja het rookgedrag iets aanpassen verdient aanbeveling om de bodem niet door te roken. Dat is even wennen, maar mijn ervaring is dat je daar al snel gevoel bij krijgt. Prettige vakantie vast :D

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5401
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Bestaat er een altijd roken pijp

Bericht door Paasei »

Mijn ervaring met corncobs : eerste twee of drie pijpjes door de zure appel bijten en dat stukje steel wegroken.
Probleem opgelost.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Geoff
Berichten: 1593
Lid geworden op: 03 feb 2012 17:08
Locatie: Turnhout, België

Re: Bestaat er een altijd roken pijp

Bericht door Geoff »

Zelf heb ik een 'reisset' die bestaat uit twee stelen en zes koppen van Falcon. Ik vermoed dat je te snel rookt, want ik heb nog nooit of te nimmer mijn vingers verbrand bij het roken van deze. Wel merk ik dat ik een andere smaakervaring krijg t.o.v. bruyere pijpen, maar voor mij niet storend. Een beetje te vergelijken met het verschil corncob/bruyere.

Ik heb weleens gelezen dat een pijp uit meerschuim minder rust nodig heeft. Zo zou je hem na volledig (!) te laten afkoelen terug kunnen stoppen en roken. Of dat waar is, daar heb ik geen ervaring mee. Ik laat ze gewoon rusten. Bovendien, daar meerschuim breekbaar(der) is dan bruyere, lijkt mij ook dit niet meteen een geschikte oplossing voor je probleem.

En tot slot schiet me nog de keystone pijpen van Nording Eriksen te binnen. Maar daar heb ikzelf geen ervaring mee. Hieronder een linkje:

https://www.nordingpipes.com/pipes/keystone-pipe
“Nowhere in the world will such a brotherly feeling of confidence be experienced as amongst those who sit together smoking their pipes.”
- The Results and Merits of Tobacco, 1844, Doctor Barnstein -

Ametist
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 okt 2023 16:43

Re: Bestaat er een altijd roken pijp

Bericht door Ametist »

Is er iemand die ervaring heeft met deze Eriksen pijpen? https://www.nordingpipes.com/pipes/keystone-pipe
Degene die zeggen dat ze niet gek zijn zijn vaak de vreemdste.

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4229
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Bestaat er een altijd roken pijp

Bericht door Ribbon »

Ametist schreef: 22 mei 2024 15:52 Is er iemand die ervaring heeft met deze Eriksen pijpen? https://www.nordingpipes.com/pipes/keystone-pipe
Is er niet zo'n pijp voorbij gekomen in de Wuustwezelse tombola?
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019), Peterson Hyde Park (2015)

Ametist
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 okt 2023 16:43

Re: Bestaat er een altijd roken pijp

Bericht door Ametist »

Heb er ondertussen eentje gevonden in Rijswijk. Gezien de prijs van € 35.00 wil ik de gok wel wagen om het eens te proberen. Zouden een soort van klei-korreltjes in moeten om het vocht op te vangen. Kattengrit zijn ook kleikorrels... :-T
Degene die zeggen dat ze niet gek zijn zijn vaak de vreemdste.

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5401
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Bestaat er een altijd roken pijp

Bericht door Paasei »

Ribbon schreef: 22 mei 2024 19:30
Ametist schreef: 22 mei 2024 15:52 Is er iemand die ervaring heeft met deze Eriksen pijpen? https://www.nordingpipes.com/pipes/keystone-pipe
Is er niet zo'n pijp voorbij gekomen in de Wuustwezelse tombola?
inderdaad
en die is gewonnen (en gerookt ter plaatse) door een van de heren van de dartsclub !
Koninklijke Eikel Des Forums.

Ametist
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 okt 2023 16:43

Re: Bestaat er een altijd roken pijp

Bericht door Ametist »

Zojuist de pijp opgehaald bij de Oude Leeuw in Rijswijk. Is inderdaad een kunststof steel met een klemmende houten ketel. Daaronder zit een ruimte voor wat kleikorreltjes. Ga hem nu opsteken en kom later vandaag terug met een eerste ervaring.
Degene die zeggen dat ze niet gek zijn zijn vaak de vreemdste.

Ametist
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 okt 2023 16:43

Re: Bestaat er een altijd roken pijp

Bericht door Ametist »

Afbeelding

Wat een verschrikkelijk leuke pijp is dit. De steel en cup aan de onderkant zijn van kunststof. De ketel zelf van hout. In het cupje leg je wat kleikorreltjes. Dit mogen de origine kleikorrels zijn maar ik ga ook nog experimenteren met bentoniet. Bentoniet is ook klei en daar maken ze de kattenkorrels van. Super vocht absorberend. Ok, je legt dus een paar korreltjes klei in het onderste cupje en perst de ketel er op. Tabak er in en gaan..... Eerste keer aansteken, paar keer puffen, aanstampen, tweede keer aansteken en in één keer door tot het eind...... 1 uur en 45 minuten. De ketel zelf wordt wel wat warm maar het onderste deel, het cupje niet. Ook de steel wordt niet warm en de rook is op een zeer aangename temperatuur. Na het roken laat je hem afkoelen, trekt het cupje los en ziet daar de kleikorreltjes liggen die pik zwart zijn. Ook zie je wat vochtneerslag. Alles even droogmaken en nog een keer. Vandaag 2 keer achter elkaar opgestoken en geen verschil tussen de eerste en tweede keer. Het voordeel van dit design is dat je hem eigenlijk zo in je broekzak stopt. Kan niet kapot. Enig nadeel is het mondstuk dat is iets wat zacht. Heb de fabriek al aangeschreven met de vraag of de mondstukken ook los te leveren zijn. Kortom een Corn Cup 2.0 waar je als buitenmens, werkplaatsmens of on the go veel plezier van zult hebben.
Degene die zeggen dat ze niet gek zijn zijn vaak de vreemdste.

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2843
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Bestaat er een altijd roken pijp

Bericht door oehoe »

Fraaie review Ametist. Misschien zijn er ook losse bowls te krijgen. Hoef je niet op het afkoelen te wachten.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2844
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Re: Bestaat er een altijd roken pijp

Bericht door Luys »

Hmm, ik lees hier wat suggesties om ipv de bijbehorende korrels kattegrit te proberen...

Heb ik zo mijn bedenkingen bij! Hebben de heren zelf katten of ooit met kattegrit gewerkt voor andere doeleinden? Dat spul (ok, ok, beetje afhankelijk van merk en soort grit) stuift nogal... Als je stoflongen wilt, lijkt me dit een prima methode, maar anders? Ook betwijfel ik of het de smaakbeleving ten goede komt (en neen, dan heb ik het niet over reeds gebruikt grit, maar gewoon vers uit de verpakking).

Proberen kan alijtd natuurlijk; een sample grit is hier af te halen :mrgreen:
Pijproker des forums

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2843
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Bestaat er een altijd roken pijp

Bericht door oehoe »

Ik had eerst Tom Poes Foetsie Bah. Heerlijk geparfumeerd en overal roze pootjes in de hut. Van wege 't scheiden van het afval overgestapt naar geperste houtkorrels. Die kunnen onderin gelijk meegerookt worden denk ik. Bespaart in ieder geval tabak.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Ametist
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 okt 2023 16:43

Re: Bestaat er een altijd roken pijp

Bericht door Ametist »

Helaas of gelukkig maar kattengrit gaat het niet worden. De gritmaat is veel te klein. Wel al een ketel geprobeerd met een opgerold stuk rager. Eigenlijk het zelfde systeem als de Falcon. Op zich gaat dat prima al merk je wel een iets verminderde trek. Het is wel mijn aard...... niet alles zomaar aannemen en onderzoeken of het ook anders kan 8p .
Degene die zeggen dat ze niet gek zijn zijn vaak de vreemdste.

Ametist
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 okt 2023 16:43

Re: Bestaat er een altijd roken pijp

Bericht door Ametist »

Opgelost. Een half ragertje in een cirkel onderop en al je problemen zijn opgelost. Rokt en trekt als een dolle, houd het vocht goed vast en gaat 2 ketels mee. =D>
Degene die zeggen dat ze niet gek zijn zijn vaak de vreemdste.

Plaats reactie